A hiphopkiadóként indult vállalat egykor olyan előadókkal vált híressé, mint a Jinusean és a 1TYM, a 2000-es évek második felétől pedig a K-pop olyan nemzetközileg is ismert előadóinak menedzsmentje és kiadója, mint a Big Bang, a 2NE1 vagy PSY. Bevételforrás tekintetében a Big Bang a kiadó legsikeresebb előadója.
A cég 2011. november 23. óta tőzsdén jegyzett vállalat, évente folyamatosan emelkedő részvényárakkal, melynek oka az előadói sikeressége. Nagy részben járult hozzá a cég tőzsdei sikereihez PSY 2012-es slágere, a Gangnam Style.
2014 októberében a YG Entertainment piaci kapitalizáció tekintetében a legsikeresebb dél-koreai szórakoztatóipari vállalat lett.
Yang HyunSok az 1990-es évek elején a Seo Taiji & Boys együttesben volt táncos. A Seo Taiji & Boys a K-pop egyik legendás együttese volt, 1996-ban oszlott fel. Ekkor Yang létrehozta a Hyun Entertainmentet, 50 millió von befektetéssel és kiadta a Keep Six együttes első albumát. Egy évvel később MF Entertainment néven a cég leszerződtette második előadóját, a Jinusean hiphop duót. 1998-ban a cég neve YangGoon Entertainment lett, a „goon” ( 군) a fiatal férfiak tiszteletteljes megszólítása. Ez a cég lett az alapja a YG Enntertainmentnek, mely nevet 2001-ben vette fel a cég. A cég ekkor már a Jinusean mellett a 1TYM együttest és a szólóénekes Perryt is menedzselte, 1999-ben pedig kiadta az első YG Family-albumot, melyen az előadói működtek közre.
A YG Entertainment a hiphop és az R&B műfajok kiadójává lépett elő Dél-Koreában, olyan előadókkal, mint a Swi.t, a Big Mama, Masta Wu, Gummy, Lexy vagy Wheesung. Utóbbi a kiadó egyik legsikeresebb előadója lett, 2003 egyik legtöbbet eladott lemezével. Ugyanebben az évben debütált az YG első idolénekese, Se7en, aki első albumával elnyerte a Legjobb újonc díját az SBS music Awardson, majd az MBC beválasztotta az év tíz legjobb előadója közé. Második albuma, a Must Listen is toplistás sikereket könyvelhetett el, a K-pop-ipar szakértői Se7ent kezdték el az akkor már szupersztárként elkönyvelt Rain egyedüli riválisaként emlegetni.
A hiphop- és R&B vonalon mozgó YG Entertainment mainstream sikerét mégsem ezen műfajbeli előadóknak köszönheti, hanem egy idolegyüttesnek, a Big Bangnek, Yang saját szavaival: „Úgy vélem a Big Bang tette a YG-t azzá, ami.” A Big Bang létrehozásakor Yang arra törekedett, hogy egy nem hagyományos idolegyüttest hozzon létre, akikre általában az a jellemző, hogy az együttes egy-két tehetségesebb tagját teszik reflektorfénybe, hanem úgy vélekedett, a tagok egyéni tehetségeire is fókuszálni kell. Az együttes összeállításáról és a tagválogatás folyamatáról dokumentumfilm készült. A Big Bang 2007-ben a Lie (거짓말) című dallal lett igazán népszerű, amelyet az együttes vezetője, G-Dragon komponált. G-Dragon és az együttes fő énekese, Taeyang 13 éves koruk óta állnak szerződésben a kiadóval. Bevételforrás tekintetében a Big Bang a kiadó legsikeresebb előadója.
2009-ben a Big Banget újabb idolegyüttes követte a YG-nál, a 2NE1 lányegyüttes, akiknek imidzse különbözött az általában szokásos szexi vagy éppen kislányos lányegyüttesekétől, mert az elektropop mellett erőteljes rap-hiphop hatás érződött a megjelenésükön és a dalaikon is. Az együttes hamar népszerű lett, amerikai producerek, például Will.i.am (The Black Eyed Peas) figyelmét is felkeltette.
2011-ben a vállalatot bejegyezték a KOSDAQ tőzsdén, az S.M. Entertainment és a JYP Entertainment után a harmadik ilyen dél-koreai szórakoztatóipari vállalat lett.
2012-ben a YG Entertainment részvényeinek értéke 40 000 vonról a duplájára nőtt, amikor PSY Gangnam Style című dala világsiker lett. Ugyanebben az évben a cég stratégiai szerződést kötött a Cheil Industries nagyvállalattal saját divatmárka létrehozására; a bejelentés 5,1%-kal növelte meg a YG-részvények értékét. A NONA9ON márkát végül 2014 októberében vitte piacra a két cég által alapított közös vállalat, a Natural Nine.
Ugyancsak 2012-ben a YG leszerződtette a koreai hiphop egyik legnevesebb együttesét, az Epik High-t, melynek egyik tagja, Tablo már korábban leszerződött a kiadóval szólóelőadóként. A Big Bang Bigbang Alive Tour című világ körüli turnéjának 45 koncertjére összesen 759 000 jegyet adtak el, a legtöbbet Japánban. Az együttes lett az első ázsiai előadó, akinek saját eBay-üzlete nyílt, a nyitónapon mintegy 70 000 amerikai dollár értékben értékesítettek termékeket, amivel az üzlet rekordot döntött a koreai eBayen.
2013-ban két új előadó csatlakozott a YG-hoz, a fiatal I Hai, akit televíziós tehetségkutató műsorban fedeztek fel, és a szintén vetélkedő-felfedezett Akdong Musician. A 2013-as év rendkívül sikeres volt a YG számára, Psy Gentleman című dala négy nap alatt érte el a 100 millió megtekintést YouTube-on, az év végére pedig a legtöbbet megtekintett videó volt a szolgáltatónál. G-Dragon volt az év legsikeresebb előadója a YG-nél hazai téren, Coup D'Etat című albumából több mint 300 000 darabot rendeltek előre Dél-Koreában.[28] A megjelenéskor a lemez a Kaon albumlistájának első helyén debütált és a szeptember havi listát is vezette 198 489 eladott példánnyal. Az énekes sikeres szóló világ körüli turnét zárt és számos slágerlistát vezetett.
2014-ben az LVMH (LVMH Moët Hennessy • Louis Vuitton S.A., a Louis Vuitton luxusmárka vállalata) bejelentette, hogy 80 millió amerikai dollárt fektet a YG Entertainmentbe, mellyel a második legtöbb részvénnyel rendelkező tulajdonossá válik a cégben, Yang HyonSuk után. A bejelentés hatására a YG-részvények ára 39%-ot emelkedett.[19] Ebben az évben a kiadó két új fiúegyüttest debütáltatott, a Winnert, akik első albumukkal azonnal slágerlista-vezetők lettek, és a Uniq együttest; utóbbit a kínai Yuehua Entertainmenttel közösen. Az együttesnek két koreai és három kínai nemzetiségű tagja van. A YG harmadik új fiúegyüttese, az iKON 2015 januárjában debütál.
A vállalat kiterjesztette a színészmenedzsment-portfólióját is, felvásárolva a T Entertainmentet, és ezzel olyan színészek menedzsmentjévé vált, mint Cha Sngvon, Im Yeyn vagy Chang HyonSong.
2014 októberében a YG Entertainment piaci kapitalizáció tekintetében a legsikeresebb dél-koreai szórakoztatóipari vállalat lett, megelőzve az S.M. Entertainmentet.
A Korea JoongAng Daily szerint a kiadó sikerének titka Yang „kekszfilozófiájában” rejlik, mely szerint a YG nem a kerek, tökéletes kekszet keresi, hanem a kicsit deformált, kicsit törött kekszet: „A tökéletlen keksz számomra sokkal különlegesebb. Ahelyett, hogy meg akarnék szabadulni gyenge pontjaitól, inkább arra törekszem, hogy maximalizáljam az erősségeit.”
cr: wikipedia.org
|